Product placement aneb co lidé opravdu hledají

„Umění nenápadně prodávat.“

Reklama nemusí být vždy okázalá, aby zaujala. Product placement představuje způsob, jak značky nenápadně pronikají do filmů, seriálů, her nebo televizních pořadů – jednoduše tím, že se stávají přirozenou součástí děje. V tomto článku se podíváme na známé i méně nápadné příklady z praxe, ukážeme, jak ovlivňuje diváky a co o něm lidé na internetu nejčastěji vyhledávají.

Vyhledávání product placementu

Zájem o produktové umístění se drží stabilně, ale s výraznými sezónními výkyvy.

Podle dat z nástrojů Marketing Miner a KWFinder se pojem drží dlouhodobě na vysoké úrovni zájmu – v průměru okolo 18–22 tisíc vyhledávání měsíčně celosvětově. Nejvyšší poptávka po tomto tématu přichází pravidelně na jaře a na podzim, což naznačuje souvislost s uvedením nových filmů, seriálů či reklamních kampaní. Například v dubnu a říjnu 2024 dosahovala hledanost až 22 200 dotazů, zatímco v létě klesala k 12 tisícům.

Česká data ze Skliku a Collabimu ukazují podobný trend – průměrně 500 vyhledávání měsíčně, s nárůstem v měsících, kdy se více mluví o filmových premiérách nebo marketingových oceněních.

    Product placement s agentem 007

      Z hlediska typu dotazů je patrné, že většina uživatelů stále hledá vysvětlení a konkrétní příklady. Nejčastější dotazy v českém prostředí jsou „co je product placement“, „product placement příklady“ nebo „product placement ve filmu“. Méně často se objevují výrazy spojené s obchodní stránkou tématu, jako je „product placement agentura“ nebo „product placement marketing“, což ukazuje, že český trh stále vnímá tento pojem spíše vzdělávacím než komerčním způsobem.

      Roste také zájem zájem o konkrétní značky a příklady z filmů či her.

      Z analýzy klíčových slov ve Skliku a Semoru vyplývá, že uživatele stále více zajímají konkrétní formy umístění produktů v populární kultuře. Výrazně přibývá vyhledávání typu „produktové umístění James Bond“ nebo umístění produktů ve videohrách. Tento trend potvrzuje rostoucí propojení marketingu a zábavního průmyslu — lidé chtějí vidět praktické ukázky známých značek v akci.

      Kolik product placement vlastně stojí?

      Za nenápadnými záběry často stojí obrovské částky. Například automobilka Aston Martin zaplatila podle odhadů přes 40 milionů dolarů za propojení se sérií o Jamesi Bondovi. Podobně Coca-Cola či Apple každoročně investují desítky milionů do toho, aby se jejich produkty objevily v největších hollywoodských titulech.
      Ve videohrách se částky obvykle pohybují v nižších milionech dolarů, ale zato mají dlouhodobější efekt — produkt zůstává ve hře navždy a může být viděn miliony hráčů po celém světě. Například ve hře Death Stranding se objevují plechovky Monster Energy, což značce přineslo obrovskou virální pozornost bez klasického reklamního spotu.

      Product placement - Death Stranding
      Product placement ve videohře Death Stranding

      I menší značky však mohou využít product placement v nezávislých filmech, seriálech na YouTube nebo streamovacích pořadech, kde se investice pohybují v řádu tisíců až desítek tisíc korun. To otevírá prostor i pro české firmy, které chtějí zvýšit povědomí o své značce bez nutnosti velkého reklamního rozpočtu.

      Co jsou to product placement agencies?

      Pojmy jako „product placement agency nebo companies“ mají nižší hledanost (např. 280 až 100 vyhledávání měsíčně podle KWFinderu). To představuje příležitost pro české marketingové agentury a tvůrce obsahu, kteří mohou na téma produktového umístění nabídnout vlastní know-how, případové studie nebo spolupráce s influencery a filmaři.

      Ale co to tedy ty agentury jsou a jak fungují?

      Propojují filmové nebo herní producenty se značkami, zajišťují licenční smlouvy, kreativní návrhy umístění a měření efektivity. Jejich úkolem je, aby značka byla viditelná, ale zároveň působila přirozeně a nerušila děj.

      Na západních trzích (zejména v USA a Velké Británii) tyto agentury fungují běžně – například společnosti jako Propaganda GEM nebo BENlabs zajišťují stovky umístění ročně. V Česku je trh menší, ale roste, zejména díky spoluprácím s YouTubery, streamovacími platformami a herními studii.

      Pro značky je spolupráce s takovou agenturou často efektivnější než klasická reklama – dokáže spojit emoce, autenticitu a dlouhodobou viditelnost.

      Product placement agencies
      Popis funkce product placement agentur

      Pokud se chcete dozvědět víc informací k danému tématu, použijte tlačitko níže.


      Comments

      Napsat komentář

      Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *